Početna Buđenje iz matriksa Esencijalna taoistička mudrost za život u politički intenzivnim i kaotičnim vremenima
Buđenje iz matriksa - Odabrano - 23.11.2018.

Esencijalna taoistička mudrost za život u politički intenzivnim i kaotičnim vremenima

Činiti ništa, kako savjetuje Tao Te Ching, suprotstavlja se duhu naše kulture i vremena, no zamislite samo kako bi se stvari brzo mijenjale kada bi više ljudi odabralo povući se i ne sudjelovati u ludilu koje nas okružuje

Spomenut ću jednu staru izreku, navodno je to drevna kineska kletva koja je već neko vrijeme omiljena na Zapadu.

 „Dabogda živio u zanimljivim vremenima.”

To nas podsjeća baš na današnja vremena jer su ona doista zanimljiva. Svuda oko nas događaju se šokantne i nevjerojatne stvari, a zahvaljujući informacijskim tehnologijama danas možemo internalizirati muke, tragedije i katastrofe koje su daleko izvan sfere našeg osobnog iskustva i kontrole. Lakše je nego ikada na vlastita pleća primiti sav teret života u današnjem svijetu.

Taj teret prilično je otežao, a manifestira se kroz stres, tjeskobu, depresiju, samozlostavljanje i zlostavljanje prirode, male i veće sukobe, ljutnju, bijes, bolesti, nelagodu i nesreću te kroz najpodmukliju od svih manifestacija – strah. Ukratko, preuzimanje svjetskih problema na svoja leđa autodestruktivno je. Međutim, za razrješavanje te situacije sa samima sobom najčešće je potrebna samo promjena perspektive.

Vodič dobroga života

Lao‑Tzu, drevni učitelj taoizma, ljudsku je muku sažeo u prozi Tao Te Chinga. Taj tekst nije religiozne prirode jer ne hvali nikakvog boga niti nalaže izgradnju nekog posebnog sustava vjerovanja. To je samo jedna jednostavna knjiga opažanja funkcioniranja same prirode, djelo koje nakon više od 2500 godina i dalje uspijeva služiti kao istaknuti vodič dobroga života. Onima koji je razumiju ona pruža jedan način bivanja koji pomaže da ludilo promjena održimo na odstojanju.

U vremenima poput naših, kada se čini da uspostavljeni red zamjenjuju nesigurnost i kaos te kada je toliko razgovora usredotočeno na politiku te druge događaje i okolnosti na koje ne možemo utjecati, odgovornost za stvaranje mira, sklada i ravnoteže unutar nas samih doista je na svakome pojedincu posebno.

No mi kao ljudi skloni smo pokušajima preuzimanja kontrole nad onime što je zapravo izvan svakog našeg utjecaja, čime pak bez iznimke doprinosimo baš neredu i kaosu. Da budemo iskreni, s takvim se neskladom daleko lakše nositi no što nam se čini, a i način na koji to možemo činiti mnogo je jednostavniji no što to možemo i zamisliti. Molim vas da na trenutak promislite o taoističkom pogledu na takva zanimljiva vremena.

Iz 16. pjesme:

Kada društvo prijeđe
iz svojeg prirodnog toka
u nemir kaosa,
unutarnji svijet višnjeg čovjeka
miran je i tih.
Ostavši u miru i ne vežući se,
on pomaže društvu u povratku
prirodnome mirnom putu.
Vrijednost njegova uvida postane jasna
kada kaos prođe.

Ovdje se govori o vrijednosti usmjerenosti prvenstveno ka unutarnjem svijetu, za što je potrebna vještina nevezanja i dopuštanja stvarima da budu kakve jesu. Ohrabruje nas se da otpustimo vlastita očekivanja kako bi se mutež razbistrio.

Iz 17. pjesme:

Mudrac ne očekuje da drugi
mjere njegovim mjerilom.

Uzvišeno je dopustiti drugima sva moguća nerazumna vjerovanja i ideje za koje su se opredijelili, kao i odustati od napora da se vlastita mišljenja i vrijednosti nameću drugima.

Iz 18. pjesme:

Jačanje intelektualizma
prati licemjerstvo…

Kada zemljom zavlada kaos,
političari govore o „domoljublju”.

Iz 57. pjesme:

Zakonima se državom upravlja.
Rat se vodi iznenadnim napadima.
Ali se ne­‑djelovanjem
svemir dosegne.
Otkud znam naputak taj cijeli?

Iz svega što slijedi:

Što je više ograničenja i zabrana,
puk se sve više osiromašuje;
što više oružja ubojita ima,
sve nemir veći biva;
što se više razvija proizvodna vještina,
sve je više oružja nečastiva;
što se više zakona i propisa donosi,
češće se glas o lupežima i razbojnicima pronosi.

Višnji čovjek stoga veli:

Ne djelujem li,
puk se sam od sebe preobrazi cijeli.
Volim li ja mirovanje sam,
puk se sam od sebe popravlja.
Ne poduzimam li nikakav posao ja,
puk se od sebe bogati, zlato sja.
Nemam li nikakvu želju ni volju da je hranim,
puk se sam sebi vraća, biva jednostavnim.

Činiti ništa, kako savjetuje Tao Te Ching, suprotstavlja se duhu naše kulture i vremena, no zamislite samo kako bi se stvari brzo mijenjale kada bi više ljudi odabralo povući se i ne sudjelovati u ludilu koje nas okružuje.

Konačna razmišljanja

Kao pojedinci suočavamo se s istim izazovima kao i svi ljudi koju su tu bili prije nas. Uvijek se moralo preživjeti, stvarati i rađati te istovremeno težiti napretku. To je, u par riječi, čitav ljudski put. Iako nije uvijek veseo, to je svaki puta ista priča, bez obzira na to koliko stvari mogu postati složene.

Stoga je naša uloga uloga mudraca, odnosno djelovanje u skladu s prirodom, a ne u otporu prirodi.

O autoru:

Dylan Charles urednik je na portalu Waking Times i jedan od domaćina podcasta Redesigning Reality koji su posvećeni idejama osobne preobrazbe, društvenog osvješćivanja i planetarne obnove. Njegov osobni put duboko je nadahnut šamanskim biljnim ljekovitim pripravcima te vještinama kao što su Kung Fu, Qi Gong i Joga. Napisao je stotine članaka kojima je nadahnuo i dopro do više milijuna ljudi čitavoga svijeta.

 

Pročitajte sljedeće

Zavjetni kovčeg je vrsta drevnog visokotehnološkog oružja, spekuliraju ruski mainstream mediji

Priča o stvarnoj pozadini legendi i mitova iz religijskih knjiga brojnih bliskoistočnih i …